نگهداری وتعمیرات سیم بکسل
استاندارد ملی ۱۶۲۹۱ جرثقیل- سیم بکسل-نگهداری و تعمیرات-بازرسی و از رده خارج کردن
ﻫﺪف و داﻣﻨﻪ ﻛﺎرﺑرد
ﻫﺪف از ﺗﺪوﻳﻦ استاندارد سیم بکسل ، ﺗﻌﻴﻴﻦ اﺻﻮل ﻛﻠﻲ بازرسی ، ﺗﻌﻤﻴﺮ و نگهداری و ﺧﺎرج از رده ﻛﺮدن طناب های سیمی ( سیم بکسل ) ﻓﻮﻻدی ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده در ﺟﺮﺛﻘﻴﻞ ﻫﺎ وﻳﻨﭻ ﻫﺎی ﺑﺎﻻﺑﺮ اﺳﺖ .
اﻳﻦ اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﺑﺮای ﻃﻨﺎب ﻫﺎﻳﻲ ( سیم بکسل ) ﻛﻪ در اﻧﻮاع ﺟﺮﺛﻘﻴﻞ هایی ﻛﻪ در اﺳﺘﺎﻧﺪارد ISO 4306-1 درﺑﺎره آﻧﻬﺎ ﺗﻮﺿﻴﺢ داده ﺷﺪه ﻛﺎرﺑﺮد دارد .
اﻟﻒ – ﺟﺮﺛﻘﻴﻞ ﻫﺎی ﻛﺎﺑﻠﻲ و ﺑﻨﺪری
ب – ﺟﺮﺛﻘﻴﻞ ﻫﺎی ﺳﺘﻮﻧﻲ ( جرثقیل ﻫﺎی ﺑﺎزویی، دﻳﻮار ﻳﺎ ﻣﺘﺤﺮک)
پ – ﺟﺮﺛﻘﻴﻞ ﻫﺎی ﻋﺮﺷﻪ ای
ت – ﺟﺮﺛﻘﻴﻞ ﻫﺎی دﻛﻞ دار ﻛﺸتی
ث – ﺟﺮﺛﻘﻴﻞ ﻫﺎی دﻛﻞ دار ﻛﺸﺘﻲ ﺑﺎ ﺑﻮم ﺛﺎبت
ج – ﺟﺮﺛﻘﻴﻞ ﻫﺎی ﺷﻨﺎور
چ – ﺟﺮﺛﻘﻴﻞ ﻫﺎی ﻣﺘﺤﺮک
ح – ﺟﺮﺛﻘﻴﻞ ﻫﺎی ﺳﻘفی
خ – ﺟﺮﺛﻘﻴﻞ ﻫﺎی ﭘﻞ دار و ﻧﻴﻤﻪ ﭘﻞ دار ﺑﻨﺪری
د – ﺟﺮﺛﻘﻴﻞ ﻫﺎی ﭘﻞ دار و ﻧﻴﻤﻪ ﭘﻞ دار
ذ – ﺟﺮﺛﻘﻴﻞ ﻫﺎی رﻳلی
ر- ﺟﺮﺛﻘﻴﻞ ﻫﺎی ﺑﺮجی
ز- ﺟﺮﺛﻘﻴﻞ ﻫﺎی ﻓﺮاﺳﺎﺣﻠﻲ، ﺑﺮای ﻣﺜﺎل ﺟﺮﺛﻘﻴﻞ ﻫﺎی ﻧﺼﺐ ﺷﺪه ﺑﺮ روی ﺳﺎزه ﺛﺎﺑﺖ ﻧﺼﺐ ﺷﺪه ﺑﺮ روی ﺑستر درﻳﺎ ﻳﺎ ﺳﺎزه ﻫﺎی ﺷﻨﺎور .
اﻳﻦ اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﺑﺮای ﻃﻨﺎب ﻫﺎی ﺳﻴمی ( سیم بکسل )به ﻛﺎر رﻓﺘﻪ ﺑﺮای ﻗﻼب، ﭼﻨﮕﻚ، ﻣﮕنت، بیل ﻣﻜﺎﻧﻴﻜﻲ و ﺗﺠﻬﻴﺰات اﻧﺒﺎرش دﺳﺘﻲ، اﻟﻜﺘﺮﻳﻜﻲ و ﻳﺎ ﻫﻴﺪروﻟﻴﻜﻲ ﻗﺎﺑﻞ اﺳﺘﻔﺎده اﺳﺖ .
اﻳﻦ اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺑﺮای اﻧﻮاع ﻫﻮﻳﺴﺖ و مجموعه وینچ ﻗﺎﺑﻞ اﺳﺘﻔﺎده اﺳﺖ .
اﺳﺘﻔﺎده از ﻗﺮﻗﺮه ﻫﺎی ﭘﻼﺳتیک فرموله ﻳﺎ ﻗﺮﻗﺮه ﻫﺎی ﻓﻠﺰی ﺑﺎ ﭘﻮﺷﺶ ﭘﻼﺳﺘﻴﻚ ﻓﺸﺮده ﺑﺮای ﺑﻜﺎرﮔﻴﺮی در
ﻫﻮﻳﺴﺖ ﻫﺎی تک ﻻﻳﻪ ﭘﻴﺸﻨﻬﺎد ﻧﻤﻲ ﺷﻮد، ﻋﻠﺖ آن ﺑﺮوز ﭘﺪﻳﺪه ﻏﻴﺮ ﻗﺎﺑﻞ اﺟﺘﻨﺎب ﺷﻜست ﺳﻴﻢ ﻫﺎ ﻛﻪ در ﺗﻌﺪاد
زیاد در ﻻﻳﻪ ﻫﺎی دروﻧﻲ اﺗﻔﺎق می اﻓﺘﺪ و ﻫﻴﭻ ﮔﻮﻧﻪ ﻋﻼﺋﻤﻲ از ﺷﻜﺴﺖ ﺳﻴﻢ ﻫﺎ و ﻳﺎ ﻫﺮ ﮔﻮﻧﻪ ﻋﻼﺋﻢ دﻳﮕﺮی از
ﻓﺮﺳﻮدﮔﻲ در ﭘﻴﺮاﻣﻮن ﻃﻨﺎب اﻳﺠﺎد ﻧﻤﻲ ﻛﻨﺪ . ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻳﻦ ﻫﺸﺪار، ﺑﺮای ﭼﻨﻴﻦ ﻣﺠﻤﻮعه ای ﻣﻌﻴﺎری ﺑﺮای
ﺧﺎرج ﻧﻤﻮدن از رده ﻃﻨاب ﺳﻴﻤﻲ ﭘﻴﺸﻨﻬﺎد و اراﺋﻪ ﻧﻤﻲ ﺷﻮد.
۲ ﻣﺮاﺟﻊ اﻟﺰامی
اﺳﺘﻔﺎده از ﻣﺮاﺟﻊ زﻳﺮ ﺑﺮای ﻛﺎرﺑﺮد اﻳﻦ اﺳﺘﺎﻧﺪارد اﻟﺰاﻣﻲ اﺳﺖ . در ﺻﻮرﺗﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﻣﺪرﻛﻲ ﺑﺎ ذﻛﺮ ﺗﺎرﻳﺦ اﻧﺘﺸار
ارﺟﺎع داده ﺷﺪه ﺑﺎﺷﺪ، اﺻﻼﺣﻴﻪ ﻫﺎ و ﺗﺠﺪﻳﺪ ﻧﻈﺮﻫﺎی ﺑﻌﺪی آن ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ اﻳﻦ اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﻧﻴست . در ﻣﻮرد
ﻣﺪارﻛﻲ ﻛﻪ ﺑﺪون ذﻛﺮ ﺗﺎرﻳﺦ ﺑﻪ آن ﻫﺎ ارﺟﺎع داده ﺷﺪه اﺳﺖ، ﻫﻤﻮاره آﺧﺮﻳﻦ ﺗﺠﺪﻳﺪ ﻧﻈﺮ و اﺻﻼﺣﻴﻪ ﻫﺎی ﺑﻌدی
آن ﻫﺎ ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ اﺳﺖ .
۲ – ۱ اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﻣﻠﻲ اﻳﺮان ﺷﻤﺎره ۱۴۱۲۹ ، ﻃﻨﺎب ﻫﺎی ﺳﻴﻤﻲ ﻓﻮﻻدی – واژه نامه – ﻣﻌﺮﻓﻲ و ﻃﺒقه بندی
۳ اﺻﻄﻼﺣﺎت و ﺗﻌﺎریف
در اﻳﻦ اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﻋﻼوه بر اﺻﻄﻼﺣﺎت و ﻳﺎ ﺗﻌﺎریف ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺷﺪه در اﺳﺘﺎﻧﺪارد ﻣﻠﻲ اﻳﺮان ﺷﻤﺎره ۱۴۱۲۹ ،
اﺻﻄﻼﺣﺎت و ﺗﻌﺎرﻳﻒ زﻳﺮ ﻧﻴﺰ ﺑﻪ ﻛﺎر ﻣﻲ رود .
۳ – ۱ﻗﻄﺮ اﺳمیdﻗﻄﺮی اﺳﺖ ﻛﻪ ﺑﺮای ﻃﻨﺎب ﺗﻌﻴﻴﻦ ﺷﺪه اﺳﺖ .
۳ – ۲ﻗﻄﺮ اﻧﺪازه ﮔﻴﺮی ﺷﺪهﻗﻄﺮ واﻗﻌﻲd mﻣﻴﺎﻧﮕﻴﻦ دو اﻧﺪازه ﮔﻴﺮی، ﻛﻪ ﺑﺎ زاوﻳﻪ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﻧﺴﺒﺖ به ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ اﻧﺠﺎم ﺷﺪه ﺑﺎﺷﺪ، ﻳﺎ ﻗﻄﺮ داﻳﺮه ﻣﺤﺎط ﻛﻨﻨﺪهﻣﻘﻄﻊ ﻃﻨاب .
۳ – ۳ﻗﻄﺮ ﻣرجعd refﻗﻄﺮ اﻧﺪازه ﮔﻴﺮی ﺷﺪه ﻗﺴﻤﺘﻲ از ﻃﻨﺎب که خم ﻧﺸﺪه ﺑﺎﺷﺪ، اﻳﻦ اﻧﺪازه ﮔﻴﺮی ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺎﻻﻓﺎﺻﻠﻪ ﭘﺲ از ﺗﻐﻴﻴﺮ ﺷﻜﻞ( ﺑﺎز ﺷﺪن از روی درام)
ﻳﺎدآوری – اﻳﻦ ﻗﻄﺮ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺮﺟﻊ ﺑﺮای ﻛﺎﻫﺶ ﻗﻄﺮ ﻳﻜﻨﻮاﺧﺖ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ می شود.
– ۴ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺗﻐﻴﻴﺮ
ﺑﺨﺸﻲ از ﻃﻨﺎب در ﻣﺤﻠﻲ ﻛﻪ از ﻳﻚ ﺗﺎب ﺑﻪ دور درام ﻳﺎ از ﻳﻚ ﻻﻳﻪ روی درام ﺑﻪ ﻻﻳﻪ ﺑﻌﺪی ﺣﺮﻛﺖ می کند(در
ﻫﻨﮕﺎم ﺗﺎﺑﻴﺪه ﺷﺪن ﻃﻨﺎب دور درام، ﭘﺲ از اﺗﻤﺎم ﻳﻚ دور، ﻃﻨﺎب ﺗﻮﺳﻂ دور ﻗﺒﻠﻲ ﺑﻪ ﻳﻚ ﺳﻤﺖ ﻫﻞ داده
می ﺷﻮد . ) ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ در ﻫﻨﮕﺎم ﭘﻴﭽﻴﺪه ﺷﺪن ﻳﻚ ﻻﻳﻪ ﻛﺎﻣﻞ ﻃﻨﺎب ﺑﻪ دور درام، ﻃﻨﺎب ﺑﻪ ﻳﻚ ﻻﻳﻪ ﺑﺎﻻﺗﺮ ﺣرکت
می کند، اﻳﻦ ﻣﺤﻞ ﺑﺎ ﻧﺎم ﻋﺒور ﺧﻮاﻧﺪه ﻣﻲ ﺷﻮد .
۳ – ۵ﻻﻳﻪ
یک ردﻳﻒ ﻛﺎﻣﻞ ﻃﻨﺎب ﭘﻴﭽﻴﺪه ﺷﺪه ﺑﻪ دور درام
۳ – ۶ﺣلقه
ﻣﺎﺳﻮره ﻟﺒﻪ دار ﻛﻪ ﻃﻨﺎب ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر اﻧﺒﺎرش ﻳﺎ ﺣﻤﻞ ﺑﻪ دور آن ﭘﻴﭽﻴﺪه ﻣﻲ ﺷﻮد .
۳ – ۷آزﻣﻮن دوره ای ﻃﻨﺎب ﻫﺎی ﺳﻴمی
ﺑﺎزرﺳﻲ دﻗﻴﻖ و ﻋﻤﻴﻖ ﻃﻨﺎب ﺑﻪ ﻫﻤﺮاه اﻧﺪازه ﮔﻴﺮی ﻃﻨﺎب و ارزﻳﺎﺑﻲ وﺿﻌﻴﺖ دروﻧﻲ ﻃﻨﺎب در ﺻﻮرت اﻣﻜﺎن .
ﻳﺎدآوری – در ﺑﺮﺧﻲ ﻣﻮارد اﻳﻦ ﻋﻤﻞ آزﻣﻮن ﻛﺎمل ﻧﻴﺰ ﺧﻮاﻧﺪه میﺷﻮد .
۳ – ۸ﺷﺨﺺ ذی ﺻﻼح (ماهر)
( ﺑﺎزرﺳﻲ ﻃﻨﺎب ﻫﺎی ﺳﻴمی) ﺷﺨﺼﻲ ﻛﻪ دارای ﭼﻨﺎن داﻧﺶ و ﺗﺠﺮﺑﻪ ای در ﺧﺼﻮص ﻃﻨﺎب ﻫﺎی سیمی
ﺟﺮﺛﻘﻴﻞ ﻫﺎ و وﻳﻨﭻ ﻫﺎ ﺑﺎﺷﺪ ﻛﻪ ﺑﺘﻮاﻧﺪ وﺿﻌﻴﺖ ﻃﻨﺎب ﻫﺎ را ارزﻳﺎﺑﻲ ﻧﻤﻮده و ﺗﺼﻤﻴﻢ ﮔﻴﺮی ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﻃﻨﺎب در
خدمت ﺑﺎﻗﻲ ﺑﻤﺎﻧﺪ و ﻫﻤﭽﻨین بیشینه ﻓﺎﺻﻠﻪ زﻣﺎﻧﻲ ﺑﻴﻦ ﺑﺎزرﺳﻲ ﻫﺎ را ﻧﻴﺰ ﺗﻌﻴﻴﻦ ﻛﻨﺪ .
۳ – ۹ﺷﻜﺴﺖ ﺳﻴﻢ در ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺷکاف
ﺑﻪ ﺷﻜﺴﺖ ﺳﻴﻢ ﻫﺎ ﻛﻪ در ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺗﻤﺎس ﺑﻴﻦ دور رﺷﺘﻪ ﺳﻴﻢ ﺑﺎﻓﺘﻪ ﺷﺪه داﺧﻠﻲ ﻳﺎ ﺷﻜﺎف ﺑﻴﻦ دو رﺷﺘﻪ ﺳﻴﻢ ﺑﺎﻓﺘﻪ ﺷﺪه ﺧﺎرﺟﻲ ﮔﻔﺘﻪ می ﺷﻮد .
ﻳﺎدآوری – ﺷﻜﺴﺖ ﺳﻴﻢ ﻫﺎی ﺧﺎرﺟﻲ (ﺧﺎرﺟﻲ ﻫﺮ رﺷﺘﻪ ﺳﻴﻢ ﺑﺎﻓﺘﻪ ﺷﺪه ) ﻛﻪ در داﺧﻞ ﻃﻨﺎب در ﻫﺮ ﻧﻘﻄﻪ ای ﺑﻴﻦ ﺷﻜﺎف ﻫﺎی
ﻣﺨﺘﻠﻒ اﺗﻔﺎق ﻣﻲ اﻓﺘﻨﺪ، از ﺟﻤﻠﻪ ﺷﻜﺴﺖ رﺷﺘﻪ ﺳﻴﻢ ﻫﺎی ﻫﺴﺘﻪ، ﻣﻤﻜﻦ اﺳﺖ ﺑﺎ ﻋﻨﻮان ﺷﻜﺴﺖ ﺳﻴﻢ در ﻣﻨﻄﻘﻪ ﺷﻜﺎف، ﺑﻪ آنها
اﺷﺎره ﺷﻮد .
۳- ۱۰رﺗﺒﻪ ﺑﻨﺪی ﺷﺪت
ﻣﻴﺰان ﺗﺤﻠﻴﻞ رﻓﺘﮕﻲ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺻﻮرت درﺻﺪ ﺧﺎرج ﻛﺮدن از رده ﺑﻴﺎن ﻣﻲ ﺷﻮد .
ﻳﺎدآوری – اﻳﻦ رتبه ﺑﻨﺪی ﻣﻤﻜﻦ اﺳﺖ ﺑﻪ ﻳﻚ ﻧﻮع ﺧﺎص ﺗﺤﻠﻴﻞ رﻓﺘﮕﻲ اﺷﺎره ﻛﻨﺪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺜﺎل، ﺳﻴﻢ ﻫﺎی ﺷﻜﺴﺘﻪ ﻳﺎ ﻛﺎهش
ﻗﻄﺮ و ﻳﺎ ﺑﺮرﺳﻲ اﺛﺮ ﺗﺮﻛﻴﺒﻲ از ﭼﻨﺪ ﻧﻮع ﺗﺤﻠﻴﻞ رﻓﺘﮕﻲ، ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺜﺎل، ﺳﻴﻢ ﻫﺎی ﺷﻜﺴﺘﻪ و ﻛﺎﻫﺶ ﻗﻄﺮ
۴ ﻧﮕﻬﺪاری و ﺗﻌﻤﻴﺮات
۴ – ۱ ﻛﻠﻴﺎت د،ر ﺻﻮرت ﻋﺪم دﺳﺘﺮﺳﻲ ﺑﻪ دﺳﺘﻮراﻟﻌﻤﻞ ﻫﺎی ﺳﺎزﻧﺪه ﺟﺮﺛﻘﻴﻞ در دﻓﺘﺮﭼﻪ راﻫﻨﻤﺎ و ﻳﺎ ﺳﺎزﻧﺪه ﻃﻨاب اصول
ﻛﻠﻲ ﺑﻨﺪ ﻫﺎی ۴ – ۲ ﺎﺗ ۴ – ۷ ﺑﺎﻳﺪ ﭘﻴﺮوی ﺷﻮند.
۴ – ۲ ﺟﺎﻳﮕﺰﻳﻨﻲ طناب
در ﺻﻮرﺗﻲ ﻛﻪ ﻧﻮع ﺟﺎﻳﮕﺰﻳﻦ ﻣﻨﺎﺳﺒﻲ از ﻃﻨﺎب ﺑﺮای ﺟﺮﺛﻘﻴﻞ از ﺳﻮی ﺳﺎزﻧﺪه ﺟﺮﺛﻘﻴﻞ، ﺳﺎزﻧﺪه ﻃﻨﺎب و یا
ﺷﺨﺺ ذی ﺻﻼح اعلام ﻧﺸﺪه ﺑﺎﺷﺪ، ﺗﻨﻬﺎ ﺑﺎﻳﺪ از ﻃﻨﺎب ﺑﺎ ﻣﺸﺨﺼﺎت ﻣﻄﺎﺑﻖ ﻣﺸﺨﺼﺎت اﻋﻼم ﺷﺪه از ﺳﻮی
ﺳﺎزﻧﺪه ﺟﺮﺛﻘﻴﻞ ﻧﻈﻴﺮ ﻃﻮل، ﻗﻄﺮ، ﺳﺎﺧﺘﺎر، ﻧﻮع و ﻧﺤﻮه بافت و اﺳﺘﻘﺎﻣﺖ (ﻋﻠﻲ الخصوص ﻧﻴﺮوی کششی
ﺷﻜﺴﺖ ﻛﻤﻴﻨﻪ ) ﺑﺮ روی ﺟﺮﺛﻘﻴﻞ اﺳﺘﻔﺎده ﺷﻮد . ﺳﻮاﺑﻖ ﺗﻌﻮﻳﺾ ﻃﻨﺎب ﻧﻴﺰ ﺑﺎﻳﺪ ﻧﮕﻬﺪاری ﺷﻮد .
در ﺧﺼﻮص ﻃﻨﺎب ﻫﺎی نتاب ( ﻣﻘﺎوم ﺑﻪ ﭼﺮخش) ﺑﺎ ﻗﻄﺮ ﺑﻴﺸﺘﺮ، ﻣﻤﻜﻦ اﺳﺖ ﻻزم ﺑﺎﺷﺪ از روش ﻫﺎی اﺿﺎﻓﻲ
ﻣﻬﺎر ﻛﺮدن اﻧﺘﻬﺎ ﻫﺎی ﻃﻨﺎب اﺳﺘﻔﺎده ﺷﻮد . ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻣﺜﺎل اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﻮار ﻫﺎی ﻓﻮﻻدی، ﺧﺼﻮﺻﺎ ﺑﺮای تهیه
ﻧﻤﻮﻧﻪ آزﻣﻮن .
در ﺻﻮرﺗﻲ ﻛﻪ ﻃﻮل ﻃﻨﺎب ﻣﻮرد اﺳﺘﻔﺎده ﺑﺎﻳﺪ از ﻃﻨﺎﺑﻲ ﺑﺎ ﻃﻮل ﺑﻠﻨﺪﺗﺮ ﺑﺮﻳﺪه ﺷﻮد، مانند ﻣﺎﺳﻮره ﻃﻨﺎب ﺗﻮﻟﻴﺪ
ﺷﺪه، ﻫﺮ دوﺳﺮ ﻃﻨﺎب ﺑﺮﻳﺪه ﺷﺪه ﺑﺎﻳﺪ آﻣﺎده ﺳﺎزی ﺷﻮﻧﺪ ﺗﺎ از ﺑﺎز ﺷﺪن ﭘﻴﭽﺶ ﻃﻨﺎب ﭘﺲ از ﻋﻤﻠﻴﺎت ﺑﺮش
ﺟﻠﻮﮔﻴﺮی ﺷﻮد .
ﺷﻜﻞ ۱ ﻣﺜﺎﻟﻲ را از ﻧﺤﻮه آﻣﺎده ﺳﺎزی ﻳﻚ ﻃﻨﺎب ﻳﻚ ﻻﻳﻪ ﺑﺮای ﺑﺮش ﻧﺸﺎن می دهد . ﺑﺮای ﻃﻨﺎب ﻫﺎی نتاب
( ﻣﻘﺎوم ﺑﻪ ﭼﺮخش) ، و ﻃﻨﺎب ﻫﺎی ﻣﻮازی – بسته، آﻣﺎده ﺳﺎزی در ﭼﻨﺪ ﻧﻘﻄﻪ ﻣﻤﻜﻦ اﺳﺖ ﻻزم ﺑﺎشد . ﻃﻨﺎب ﻫﺎی
ﺑﺎ ﭘﻴﺶ ﭘﻴﭽﺶ کم ، اﺣﺘﻤﺎل ﺑﻴﺸﺘﺮی ﺑﺮای ﺑﺎز ﺷﺪن ﭘﻴﭽﺶ ﭘﺲ از ﺑﺮش دارﻧﺪ اﮔﺮ ﺑﻪ ﻣﻴﺰان ﻣﻨﺎﺳﺐ آﻣﺎدهﺳﺎزی ﻧﺸﺪه ﺑﺎﺷﻨﺪ .
ﻳﺎدآوری – آﻣﺎده ﺳﺎزی در ﺑﺮﺧﻲ ﻣﻮارد ﺑﺎ ﻋﺒﺎرت ” بستن ” ﻧﻴﺰ ﺗﻌﺮﻳﻒ ﺷﺪه اﺳﺖ .
در ﺻﻮرﺗﻲ ﻛﻪ ﻧﻮع ﻣﻬﺎر اﻧﺘﻬﺎیی ﺟﺎﻳﮕﺰﻳﻦ ﻣﻨﺎسبی از ﻃﻨﺎب ﺑﺮای ﺟﺮﺛﻘﻴﻞ از ﺳﻮی ﺳﺎزﻧﺪه ﺟﺮﺛﻘﻴﻞ، سازنده
ﻃﻨﺎب و ﻳﺎ ﺷﺨﺺ ذی ﺻﻼح اﻋﻼم ﻧﺸﺪه ﺑﺎﺷﺪ، ﺗﻨﻬﺎ از مهار اﻧﺘﻬﺎﻳﻲ از نوعی که ﻣﻄﺎﺑﻖ ﻣﺸﺨﺼﺎت اﻋﻼم ﺷﺪه
از سوی سازنده جرثقیل در راهنمای عملیات ﻣﻲ باشد ، ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺮای اﺗﺼﺎل اﻧﺘﻬﺎی واﻳﺮ ﺑﻪ درام ﺟﺮﺛﻘﻴﻞ، مجموعه ﻗﻼبﻳﺎ ﻣﺤﻞ ﻗﻼب ﻛﺮدن ﻃﻨﺎب ﺑﻪ ﺳﺎزه اﺳﺘﻔﺎده ﺷﻮد.