توری ایمنی

کار در محیط‌های صنعتی همواره با مخـاطرات بهداشتی، ایمنی و زیست محیطی همــراه است. این مخــاطرات در فعالیت‌های مـختلف کاری می‌توانند به شکل‌های متفاوتی ظاهر شده و در صورت عـدم برنامه‌ریزی و کنترل صحیـح پیامدهایی را به دنبال داشته باشند که گاهی اوقات جبران آن‌ها به هیچ وجه امکان‌پذیر نیست.
از این رو داشتن برنـامه‌هـــای نظام‌منــد برای شناسایی خطــرات شغلی و لـــحاظ نمودن بــرنامه‌های کنترلی و پیشگیرانه به منظور جلوگیری از بروز پیامدهای ناگوار در محیط کاری مختلف به صورت روزمــره و یا برای انـــجام برنامه‌های تعمیر و نگهداری انجام می‌شود، شرایط خاص کار در ارتفاع آن را به فعالیتی خاص از نـظر نوع مخاطرات و پیامدهای حوادث احتمالی آن تبدیل نموده است. وجود این شرایط، اقدامات خاصی را نیز به منظور حصـول اطمــینان از برقرار شدن مـــلاحظات ایمنی، بهداشت و محیط زیست نیاز خواهد داشت.

توری ایمنی

توری ایمنی چیست

توری‌های ایمنی شامل شبکه‌های توری قابل ارتجاع می‌باشند که در زیر پای کارگران در هنگام کار در ارتـفاعات نظیر ساختمان‌ها یا سازه‌های بلند گسترده می‌شوند و در صورت سقــوط احتمالی باعث کاهــش فاصــله سقــوط می‌شوند و ضربه حاصله از سقـــوط را گرفته و فرودی نرم ایمن را فراهم می‌کنند.
نوع بافت و چــشمه‌های این توری با انواع دیـــگر توری مــتفاوت بوده به طوری که این توری‌ها فاقد گره بوده تا در صورت سقوط فرد از بروز هرگونه صدمه جلوگیری شود.

سیستم

سیستم‌های قابل اجرا و بازدارنده سقوط بوسیله توری‌های ایمنی در پروژه‌های صنعتی و ساختمانی متفاوت می‌باشد که به چهار روش کلی تقسیم‌بندی می‌شود.

سیستم V

متوقف‌کننده سقوط افراد و اجسام

سیستم v

سیستم S

توری ایمنی جت نصب در زیرسازه‌ها

سیستم s

سیستم U

توری ایمنی جهت استفاده در لبه پرتگاه

سیستم u

سیستم T

توری سپر حفاظتی در دور تا دور ساختمان

تمامی روش‌های پیشگیری از سقوط که شما می‌توانید در پروژه خود استفاده کنید.
ما توری نجات در هر اندازه‌ای تولید می‌کنیم.
تمامی نیاز شما را در حوزه سقوط از ارتفاع در پروژه‌های عمرانی برآورده خواهیم کرد، ما سازنده توری در هر اندازه و مقاومت هستیم.
توری ایمنی
ایمن آفرینان

سیستم S

این نوع از پر کابــردتـرین انواع روش‌های اجرای توری می‌باشد که در ساختـمان‌ها، سازه‌های صنعتی، پل‌ها و …. کاربرد دارد.
جنس این توری‌ها از پـلی استر و پلی آمیــد می‌باشد که ضمن مـقاومت کشـشی بالا در بــرابر اشعـه یــو وی نیـز بـیشتریــن مقاومت را دارند بافته می‌شود.

توری‌های WP (Work Position)

در بعضی نقاط که دسترسی جهت انجام امور وجود نـدارد، می‌توان از توری‌ها به عنوان پلتفرم در زیر پای کارگران استفاده کرد، بدیـن صورت که شبـکه توری‌ها بصورت تــوری استــاتیک نصب و متــصل می‌گــردند و افراد می‌تــوانند بر روی تــوری‌ها راه رفته و بصورت کاملا ایمن به انجام امور بپردازند.

سیستم U

این نوع توری ها بصورت عمودی بر روی ساختمان اجرا می گردند که ضمن محافظت از سقوط افراد و مصالح کاربردهای متفاوت دیگری نظیر توری غبارگیر را نیز دارند.

توری غبارگیری

توری غبــــارگیر امروزه جایگزینی مـناسب برای پوشش‌های ســنتی ساختـــمان‌های در حال ساخت از جمله گونی‌ها و نایلون‌ها می‌باشد زیرا علاوه بر چشم‌انـداز زیباتــر و مــقاومت بـالاتر در مقـابـل ریزش مــصالح سـاختمانـی دارای عـــمر بیشتـری نیز نسبـت به محصـولات دیگر می‌باشد.
توری‌های غبـــارگیر دارای چشمه‌های ریز می‌باشد که مـمانع از وزش باد، گرد و غبار و قطرات باران نیز می‌شود که سطح ایمنی بیشتری را برای عملیات‌های سـاخت و ساز فراهم می‌آورند.
همچنین شما می‌توانید برند خود را بر روی این توری‌ها چاپ و تبایغ نمایید.

تورهای نخاله‌گیر

توری‌های نخاله‌گیر بصورت لایه‌ای قابل ادغام با توری‌های نجات می‌باشد و در عین اینکه از سقوط افراد جلوگیری می‌کند بواسطه داشتن چشمه‌های ریز مانع از سقوط مصالح و ابزار آلات نیز می‌شود.

توری های کنسولی

توری‌های کنسولی (سپر حفاظتی)

تـوری‌های سپـر حفـاظتی شرکت ایـمن آفرینان ارتـفاع آخرین ابداع در زمینه ملزومات سـقوط از ارتفاع می‌بـاشد که در حالت کـلی بسیار کـم حجم، کـم هـزینه و شـکیـل می‌باشد.
توری کنسولی از سقوط اجـسام به سمت بیرون از ساختمان جلوگیری می‌کنـد. کاربـرد این تـوری‌ها در مکانـ‌هایی که دارای فضـای محدود می‌باشد و محـافـظت از مـردم در بـرابـر خـطرهای بالــقوه ضـروری می‌باشد.
از ویــژگی‌های بارز این نوع سپر، حفاظت از سقوط اجسام و افراد در حال کار بصورت همزمان می‌بــاشد، وظیفه این توری‌های حفاظت از جان انسان‌ها و سرمایه شما بصورت همزمان می‌باشد.

طراحی اینگونه سپرها بدین گونه است که با هر نوع سازه و ساختمانی سازگار می‌باشد.

تور‌ی‌های سپـر حفاظتی از نوع کلاس B1 دارای دو لایه تـوری از جنس پــلی استر و پلی آمید با چــشمه‌های 100*100 میلی‌متــر و 20*20 میــلی‌متــر می‌بـاشد و همچنین دارای مقاومت تحمل وزنه 100 کــیلوگرمی از ارتـــفاع 7 متر مطابـــق با استاندارد 1263 – EN می‌باشد.
اینــگونه تـوری و سازه‌ها قابلـیت تـحمل اجسام سنگین و همچنین نخاله‌های بسیار ریز را دارند و همچنین می‌تواند به سرعت در سـراسر یک ساختمان تـوسط جرثـقیل تغییر مکان داده و به پیشرفت پروژه کمک می‌کند.

مزایای استفاده از توری‌های نجات نسبت به روش‌های سنتی

هزینه کمتر

نصب و جداسازی سریع

قابلیت انتقال طبقه به طبقه در طول مدت اجرای پروژه

قابلیت جمع‌آوری بعد از اتمام پروژه و استفاده در پروژه‌های دیگر

قابلیت محافظت از ریزش مصالح، نخاله و سقوط کارگران از ارتفاع

قابلیت اتصال آسان به ساختمان اعم از اسکلت فلزی، بتن و داربست

زیباسازی نمای ساختمان

قابلیت باز و بسته شدن برای مصالح و جرثقیل

تصاویر مربوط به توری های ایمنی

توری ایمنی
توری سبز ایمنی
توری نجات
سپر توری نجات
دانلود دفترچه راهنمای توری ایمنی

سوالات متداول

توری ایمنی چیست؟

توری های ایمنی که در زیر منطقه کاری نصب شده اند ، فاصله سقوط فرد را کاهش می دهند توری های ایمنی طوری طراحی شده اند که انرژی حاصل از سقوط را جذب و احتمال آسیب را دیدن شخص را به حداقل برسانند توری های ایمنی به افراد اجازه کار در ارتفاع بالا بدون اینکه حرکت آنها را محدود کنند می دهند سقوط از ارتفاع منجر به آسیب دیدگی جدی می شود . با نصب توری های ایمنی در بالاترین قسمت کار احتمال آسیب شخص سقوط کننده بسیار کمتر می شود توری های ایمنی ، از نوع سیستم های جمعی سقوط می باشند ، نه سیستم های فردی مانند لایف لاین یا انواع ابزار متوقف کننده سقوط. 

آئین نامه سلامت و ایمنی کار ملزم می دارد که کارفرما مکلف است نسبت به شناسایی و ارزیابی مخاطرات و ایمن سازی محیط کار اقدام نماید ( ماده 1 ) همچنین در فصل هفتم آئین نامه کار در ماده 113 – 114 و 115 استفاده از توری ایمنی تشریح شده است. توری های ایمنی طوری طراحی شده اند که انرژی حاصل از سقوط را جذب کنند طوری که شخص سقوط کننده کمترین آسیب را ببیند ، هر قدر ارتفاع بیشتر باشد ضربه سقوط بیشتر است بنابراین خمیدگی تور باید بیشتر باشد.

اتصالات نصب توری ایمنی باید مقاومت تنشی حاصل از ضربه سقوط را داشته باشند. توری های ایمنی با طناب های اتصال و کارابین های فلزی به سازه متصل می شوند حداکثر فاصله بین نقاط اتصال بر اساس استاندارد برابر 2.5 متر است اما سازنده نقاط اتصال را بین 1 تا 1.5 متر توصیه می کند نقاط اتصال و ساختار پشتیبان که تورهای ایمنی به آن متصل می شوند نباید لبه های تیزی داشته باشند.

توری ها به  دو نوع گره دار و بدون گره تقسیم می شوند

وقتی بار بر روی توری های گره دار قرار م گیرد گره های توری سفت می شوند که این سفت شدن دائمی است و مقدار انرژی را که تور از ضربه های بعدی جذب می کند کاهش می ده

توری های گره دار به علت برجستگی های گره باعث آسیب در هنگام سقوط می شوند

بنابراین شخصی که روی توری های بدون گره می افتد دچار آسب دیدگی کمتر می شود

بازرسی توری ها باید دستکم هر 12 ماه انجام گیرد. توری های بازرسی شده باید دارای برچسب بازرسی باشند. مالک تور باید نتایج بازرسی را نزد خود نگه دارد.

ارتفاع سقوط ، فاصله ای است که فرد از سکوی کار روی توری ایمنی سقوط می کند. ارتفاع سقوط را تا جای ممکن پائین نگه دارید و توری های نجات را نزدیکتر و زیر سکوی کار نصب کنید. در صورت امکان تورها را بیش از 2 متر زیر سکوی کار نصب نکنید ، البته در تست های انجام شده اجازه سقوط تا 6 متر نیز داده شده است اما فقط برای توری های تراکم متوسط و با متراژ بیشتر از 35 متر مربع می باشد. در گوشه های توری ارتفاع سقوط نباید بیش از 3 متر باشد ، این بدان خاطر است که توری های ایمنی(توری نجات ) در گوشه های کار خمیدگی کمتری دارند.

شخص در حال سقوط به سمت جلو یا عقب تحت تاثیر ارتفاع سقوط قرار می گیرد ، یعنی هر قدر ارتفاع سقوط بیشتر باشد ، حرکت رو به جلو بیشتر است ، توری های حفاظتی که در اطراف و دور ساختمان نصب می شوند باید به اندازه کافی گسترده باشند تا حرکت رو به جلو اشخاص را نیز بگیرند.

از تور های آسیب دیده استفاده نکنید. به دنبال ضربه شیء سنگین ( مانند شخص یا نخاله ) تور ایمنی باید توسط فرد واجد شرایط بررسی شوند و در صورت نیاز ، تعمیر شده یا از سرویس خارج شوند.

توری های ایمنی باید توسط افراد واجد شرایط ( حداقل یک سال آموزش دیده باشند) تعمیرات باید با استفاده از موادی تعمیر شوند که از نظر جنس و ساختار شبیه به طناب توری باشند و استفاده از ان توسط سازنده توصیه شود. استفاده از کابل و سیم بکسل در تعمیر توری ها مجاز نمی باشد ، اگرچه برای اتصال لبه ها ممکن است استفاده شود. برچسبی که نام تعمیرکار و تاریخ تعمیر را نشان می دهد باید روی تور کنار برچسب سازنده فرار بگیرد. تعمیر نوار مرزی باید با استفاده ار طنابی با قدرت کششی 1.5 کیلونیوتن انجام شود. تعمیرات باید قدرت اصلی تور را حفظ کنند.

توری ها باید در خشک و بدون رطوبت نگهداری شوند. در از نور مستقیم خورشید ، حفاظت در برابر اشعه دور از منابع گرمایی یاموادی که باعث آسیب دیدگی می شوند ، مانن اسیدها ، رنگ ها و حلال ها

مطالب مرتبط

نظرات

3 دیدگاه در “توری ایمنی

  1. علیرضا گفت:

    توری ایمنی ساختمانی باید چقدر تحمل وزن داشته باشه ؟

    1. آنلاینر گفت:

      به طور کلی تور های نجات قابلیت تحمل بار هایی که نهایتا 180 کیلوگرم باشند را دارند که بهتر است قبل از هر بار استفاده یک کیسه شنی تا نهایتا 180 کیلو را بر روی آن ها بیاندازید تا سلامت آن ها را امتحان کنید.

    2. با سلام وقت بخیر
      وزن یک نفر از فاصله 6 متری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *